Beta 14

Beta Marine

14-14-2_TMC40

Nyhet

Dieselmotor från Beta Marine.
Beta 14
Backslag: TMC 40 Antal hk: 14
RPM: 3600
Antal cylindrar: 2
Cylindervolym: 0,479 l
Vikt: 95 kg

Backslag TMC 40 finns med följande utväxlingar 1.5:1 , 2.0:1, 2.6:1

Basmotor KUBOTA

Läs mer

69 700,00 kr

Beta Marine baserar sina motorer på en av världen största dieseltillverkare, Kubota.
I Beta 14 får du en driftsäker, robust motor utan elektronik och kamrem, en kvalitetsmotor som gör servicen till en lek tack vare den förmonterade oljebytarpumpen och att alla servicepunkterna är lättåtkomliga framifrån.
Alla beta motorer levereras komplett med backslag, instrumentpanel, kablage och motortassar.

Nedan följer några punkter som man inte får glömma när man funderar på att byta dieselmotor i sin båt.

Avgassystem
Många äldre smådieselar har ett avgassystem på 45 mm, på Betas mindre dieslar är avgassystemet 51 mm. För Beta 14-30 tillåter man att man använder en reduktion så man kan använda sitt gammla 45 mm system. Det är en skarvrör med 51 mm i ena ändan och 45 mm i den andra. Det är inte ovanligt att avgassystemet är lika gammalt som motorn så det är god idé att se över detta när motorn är demonterad och det är lätt att komma åt.

Axelsystem
Har du en Volvo Penta eller Yanmar motor, behöver du en klämmkoppling som passar mot backslaget. De har inte samma som Beta.
Alla Beta motorer snurrar åt höger, har du en äldra motor (framför allt Volvo Penta) är sannolikheten väldigt stor att den snurrar åt vänster. Du behöver då förmodligen byta propelleraxel, anledningen till det är att konan på de äldre axlarna är annolrunda än på de nya. Så en ny propeller kommer inte att passa på den gammla axeln, alternativt får du göra om konan på din nya propeller.
Passa på att se över cutlesslager och innerlager.

Bränslesystem
På Beta har man 8 mm bränslesystem, samma som på din gammla motor, har du inget förfilter som sammlar upp föroreningar i bränslet innan det nåt motor så måste du införskaffa ett. Det vanligaste är ett CAV filter, ett insats filter med en glasskål under så man lätt kan se om det har smugit sig in vatten eller smutts.

Kylsystem
19 mm är dimensionen Beta använder på inkommande vatten på sina motorer. 13/16 mm användes som standard på mindre äldre dieselmotorer. Genomföringar är alltid en känslig punk på en båt och måste alltid tätas om om de skulle röra sig när man meckar. Men de kan även börja läcka pga. ålder eller så kan en kulventil sluta fungera. En väldigt viktig punkt på en båt, vi rekommenderar därför att detta byts ut när man gör ett motorbyte. Då kan man även passa på att byte till rätt storlek, 19 mm
Du kommer behöva, bordsgenomföring, kulventil och nippel.
Är du i behov av vakkumventil ska du använda en 25 mm vakkummventil och vår slangstos som är 19-25 mm. Det är nämligen olika dimension på slangen mellan värmeväxlaren och avgaskröken.

Sjövattenfilter sammlar upp smuts/sjögrass som kommer in via det inkommande vattnet, en bra idé att installera om man inte redan har ett. Om det kommer in i motorn kan det försämmra i värsta fall stoppa kylvattencirkulationen i motorn och motorn blir överhettad.