Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post ekonomi@lidingomarin.se.). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår Privacy Policy GDPR).   

Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund. 

En skillnad är att vi som företag måste ha utsett ett dataskyddsombud. Hos oss är är vår VD dataskyddsombud. Har du frågor kring hur vi behandlar din information som titta gärna på vår Privacy Policy GDPR eller kontakta oss på ekonomi@lidingomarin.se.

Leveranstid
Normalt skickar vi varan inom 1-2 dagar efter inkommen order, om varan finns i lager. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.

Porto och avgifter
Vi skickar med Postnord eller DHL, se dina avgifter för de olika alternativen när du kommer till kundkorgen då fraktavgiften avgörs av ordervärde vikt och ort. Frakten för varor som returneras till oss står alltid köparen för, med undantag av oss godkänd garantireklamation.

Frakt - UTOMLANDS
Vi reserverar oss för att fraktavgifterna utomlands kan komma att ändras i efterhand, i dessa fall kontaktar vi kunden innan varorna skickas.

Frakt - BATTERIER
Vi skickar inte  batterier via postorder, är du intresserad av ett batteri så är du välkommen till vår butik på Bosö Hamnväg 8, Lidingö.

Garanti
Garanti enligt konsumentköplagen. Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar fabrikations- och materialfel. Förslitningsskador och förbrukningsartiklar omfattas ej av garantin. Vidare gäller ej garantin vid skada orsakad av olycka / oaktsamhet.
Om fel på produkt ej bedöms som garantifel kan kunden komma att debiteras reparations- eller undersökningskostnad. Kassakvitto/faktura skall alltid uppvisas vid åberopande av garanti/öppet köp.

Öppet köp gäller endast om vi har kommit överrens om detta och det skall stå på kvittot vad vi har kommit överrens om!
Som villkor gäller att:
a:) varan är helt obegagnad och felfri,
b:) komplett originalförpackning återlämnas i sin helhet och helt oskadd samt
c:) kvitto / faktura finns och kan uppvisas från oss. Kassakvitto/faktura skall alltid uppvisas vid åberopande av garanti/öppet köp.
d:) gäller ej på el-artiklar

Åldersgräns vid postorderköp
Åldersgränsen vid postorder är 18 år. Är du under 18 år krävs målsmans underskrift.

Fel
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, produkttexter och bilder som publicerats felaktigt på våran hemsida, broschyrer etc.

Kvitto
Kvitto är en värdehandling och skall behandlas därefter. Kvittot krävs för att kunna åberopa garanti samt utnyttjande av öppet köp.

Returer

En konsument har ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du lämna eller sända ett meddelande till oss om detta inom 14 dagar från den dag då du tagit emot varan eller en väsentlig del av denna. Varan ska lämnas eller sändas tillbaka till oss i väsentligen oförändrat skick. Du står själv för returfrakten och vi kommer inom 30 dagar från det att vi tagit emot varan att betala tillbaka köpeskillingen.

Kunden har endast rätt att returnera sådan produkt som Lidingö Marin AB lagerhåller. För produkter som Lidingö Marin AB ej lagerhåller eller produkt som Lidingö Marin AB lagerhåller men som specialanpassats för kunden gäller ingen returrätt.

Ingen returrätt gäller på elartiklar.

Retur får ske inom 14 dagar från Leveransdagen under förutsättning att produkten återlämnas till Lidingö Marin AB i oskadat och obrukat skick i obruten originalförpackning. Kund som önskar returnera produkt skall först kontakta Lidingö Marin AB och erhålla ett skriftligt godkännande. Vid retur skall kopia av faktura och/eller kvitto på erlagd betalning bifogas.

Observera att erhållande av godkännande ej utgör en godkänd retur av produkten. Returen är godkänd först när Lidingö Marin AB mottagit och kontrollerat varan och funnit den vara insänd i enlighet med ovanstående villkor.

Vid återbetalning och/eller kreditering gör Lidingö Marin AB avdrag för fraktkostnader samt en allmän hanteringsavgift motsvarande 20% av varans värde inklusive moms.
Returfrakten sker på kundens risk.

Vid retur av varor för återbetalning vill vi att Ni alltid anger bank och kontonummer(inkl. clearingnummer), plusgirokonto eller personkonto. Detta för att slippa fördyrande kostnader för bägge parter i samband med utbetalningsavier. Bifoga alltid kvitto/kvittokopia.

Returadress:

Lidingö Marin AB
Bosö hamnväg 8
181 47 Lidingö

*Skickas som företagspaket

Outlösta försändelser
Om ett beställt paket ej löses ut, spärras kunden och ny beställning kan ej ske förrän returavgift betalats. Returavgiften är för närvarande 200:- vilket täcker våra kostnader.

Transportskador
Är paket skadat vid uthämtningen på utlämningsstället gör alltid notering på plats, be även utlämnaren göra samma sak. Upptäcker du det när du kommer hem, ring oss.
Vid retur från kunden så står kunden för skadorna som kan uppstå vid transporten.

Tvist
Vid eventuell tvist har Lidingö Marin som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Fel leverans
Skulle vi leverera fel antal eller fel vara är vi angelägna om att Du meddelar oss så snart som möjligt, så att vi får rätta till felet. Ring, faxa eller skicka ett mail.
Enklast sker detta genom att Du sänder in retur notan / garantisedeln med uppgift om felaktigheten samt bifogar eventuellt fel levererade varor i oskadat skick och i originalförpackning. När en vara returneras till oss så får Du som kund bekosta returfrakten som vi sedan i vissa fall (när vi har gjort fel) krediterar. Ersättningsleveransen sker utan kostnad för Dig.

HUR BEHANDLAR VI DIN PERSONLIGA INFORMATION?

När du handlar från en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, vilken e-postadress du har och vad du handlar. Vissa av våra kunder undrar vad vi gör med informationen och här beskriver vi lite mer formellt hur vi arbetar med information.

Grunden i allt vi gör är att behandla våra kunder som vi själva vill bli behandlade, alltid. Det gäller även när det kommer till information. 

SAMMANFATTNING AV VÅR INFORMATIONSHANTERING

Vi samlar in så lite information som möjligt. Vi behöver veta var du bor för att kunna skicka varorna hem till dig. Beställer du till ditt jobb eller sommarställe behöver vi inte ens veta var du bor.

Vill du beställa mot faktura så måste vår sammarbetspartner Payson eller Paypal ha ditt personnummer. Bara då kan du få dina varor hemskickade mot faktura.

När du betalar med kort så krävs det att du uppger ditt kreditkortsnummer. Det går via en säker server och Payson eller Paypal sköter kortbetalningar via oss.

Sen så måste vi såklart veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information osv.

Här kommer en mer detaljerad beskrivning. 

VILKA SYSTEM HAMNAR DINA UPPGIFTER I?

När du handlar hos oss så går din order igenom flera steg för att vi ska kunna behandla och skicka dina varor till dig. 

PRESTASHOP

Vi använder ett system för vår webshop som heter Prestashop. Det är en databas där våra produkter, våra sidor med text och allt annat (inklusive den här sidan) du ser i webshopen finns samlat. När du lägger en beställning på butik.lidingomarin.se så behöver vi lagra en del uppgifter i våra databaser, servrar som finns på www.levonline.com. 

Din beställning hamnar då i en databas hos Levonline som vi och tekniker hos levonline har tillgång till. Levonline förvarar informationen åt oss men behandlar den inte på något sätt utan vår tillåtelse och att vi begär det. Exempelvis kan vara om en beställning av någon anledning inte gått igenom eller blivit dubbel. Då kan vi eller tekniker hos levonline undersöka databasen och felsöka. 

I beställningen finns information om vilka produkter du köpt av oss, hur du betalat (men ingen information om kreditkort, personnummer eller liknande), den adress vi ska skicka varorna till. 

Det är från vår e-post server hos levonline du får e-post meddelande om att vi mottagit din order och när vi skickat din order. 

Vi skriver aldrig någon personlig information i notisfältet utan bara sådant som är relaterat till beställningen. 

PAYSON, PAYPAL

När du kommer till kassan så måste du betala för dina varor. Där kan du välja mellan flera olika betalsätt. Beroende på betalsätt så kommer en extern betalningsfömedlare information om ditt köp. Våra leverantörer av betaltjänster har ett system där orderns innehåll i regel ser ut så här:

"Avgaskrök... - 2 st 2100 totalt 4200 kr"

Har du frågor kring hur Payson eller Paypal behandlar din information måste du kontakta betalningsförmedlaren. 

DINA KUNDMAIL

Vi använder Levonlines e-postserver för vår kundservice mail. När du mailar till  oss är det alltså deras e-posttjänst vi använder. 

DATASKYDDSANSVARIG HOS Lidingö Marin AB?

Vår ekonomiansvarige är dataskyddsansvarig och ansvarar för att alla medarbetare är insatta i hur vi bearbear information.  Vill du ha kontakt så maila ekonomi@lidingomarin.se.

HUR ANVÄNDER VI DEN HÄR INFORMATIONEN?

Vi använder informationen för att expediera din beställning. Vi använder din e-postadress för att kunna skicka information till dig. Vill du inte ha information från oss så kan du enkelt via en länk informationsmailet avbeställa vidare informationsbrev och kommer då aldrig bli kontaktad av oss igen. 

VARFÖR SPARAR VI INFORMATION?

Vi sparar information av bokföringstekniska skäl. Vi behöver kunna redovisa underlag för skattemyndigheten. Du kan skapa konto på butik.lidingomarin.se och se dina tidigare beställningar. 

COOKIES

Vi använder cookies för att ge dig som besökare en så bra upplevelse som möjligt av vår webbplats. De flesta företag använder cookies på sina webbplatser för att förbättra användbarheten och cookies kan inte skada dina filer eller öka risken för virus på din dator.

OM COOKIES OCH INTEGRITET 

En cookie är en liten textfil som lagras på den dator eller annan enhet du använder för att nå Internet. Vi lagrar ingen personlig information såsom t ex namn eller e-postadress i cookies utan endast information som möjliggör att vår webbplats ska fungera på bästa sätt.

Det finns två typer av cookies som används till olika saker, dessa kallas permanenta cookies och session cookies. En permanent cookie sparar en textfil på användarens dator. Denna fil finns kvar mellan användarens besök till webbplatsen. Ett användningsområde för en permanent cookie kan vara att personliga inställningar på webbplatsen ska behållas under en längre tid. Session cookies används t ex för att identifiera inloggade användare och ge korrekta behörigheter. En session cookie skapas under ett besök till webbplatsen och sparas bara i datorns minne så länge som webbläsaren är igång.

ATT STÄNGA AV COOKIES

Om du inte vill tillåta lagring av cookies, eller enbart tillåta vissa cookies att lagras på din enhet kan du ändra inställningarna i din webbläsare. Detta innebär samtidigt att många funktioner på Lidingö Marin AB och andra företags webbplatser inte kommer att fungera på bästa sätt vid ditt besök. Hur du stänger av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Du kan hitta mer information om detta i din webbläsares hjälpfunktion. 

Vi använder dessutom Googles tjänster "Google Analytics" och "Google Remarketing". Även dessa tjänster använder Cookies. 

INFORMATION TILL ANDRA AKTÖRER

Vi lämnar aldrig ifrån oss din information till någon annan. Undantag görs om vi av någon anledning är tvingade enligt lag eller domstolsbeslut.

TA BORT DIN INFORMATION FRÅN VÅR DATABAS

Den information vi sparar finns bara som underlag för den ekonomiska transaktionen och behålls av legala skäl och kan därför inte raderas.

Har du frågor så är du välkommen att kontakta oss på ekonomi@lidingomarin.se.

Så nu hoppas vi att du känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter och vill fortsätta handla dina båtprylar hos oss :-)